Jak i kiedy możesz złożyć reklamację usługi kurierskiej?

uslugi kurierskie

Nawet najlepiej działające usługi od czasu do czasu okazują się niedoskonałe. Sprawnie funkcjonująca branża kurierska nie stanowi pod tym względem wyjątku. Towar, który do ciebie dotarł, jest uszkodzony lub niezgodny z zamówieniem? Dowiedz się, jak dochodzić swoich praw!

Czy przed odbiorem można zweryfikować stan przesyłki?

Zgodnie ze wskazówkami internetowych sprzedawców, najlepiej przed podpisaniem protokołu odbioru poprosić kuriera o możliwość otwarcia przesyłki. Jednak pracownicy firm kurierskich nie mają takiego obowiązku. Jeśli stan opakowania każe ci przypuszczać, że jego zawartość mogła ulec uszkodzeniu, nie przyjmuj paczki. Zostanie ona wówczas zwrócona do nadawcy, a ty otrzymasz zwrot pieniędzy.

Co w przypadku niezgodności towaru z zamówieniem?

Jeśli otrzymana przez ciebie przesyłka nie jest zgodna z zamówieniem, reklamację należy zgłaszać do nadawcy. Przewoźnik nie ma oczywiście wpływu na jej zawartość. Przeczytaj regulamin sklepu internetowego i dowiedz się, w jaki sposób możesz zwrócić towar i odzyskać pieniądze.

Kiedy możliwa jest reklamacja uszkodzonej przesyłki?

Jednak w większości sytuacji o uszkodzeniu towaru dowiadujemy się już po jego odbiorze. Reklamacją musi wtedy zająć się odbiorca, a nie nadawca. Teoretycznie firma kurierska może starać się udowodnić, że uszkodzenie nastąpiło już po odbiorze. Nie oznacza to jednak, że stoisz na straconej pozycji. Pamiętaj, aby reklamację zgłosić jak najszybciej. Czas działa na twoją korzyść. Według prawa masz na to jednak 7 dni.

W jaki sposób poprawnie złożyć reklamację?

Na stronie firmy kurierskiej znajdziesz formularz, poprzez który możesz złożyć reklamację. Sporządź szczegółowy protokół dotyczący stanu towaru, a także przypuszczalnych okoliczności i czasu związanych z uszkodzeniem. Prawdopodobnie będą ci także potrzebne dowód nadania, list przewozowy oraz dowód zakupu. Warto wykonać szczegółową dokumentację zdjęciową samego towaru i opakowania. To ostatnie najlepiej zachować – niektóre firmy kurierskie wymagają przedstawienia opakowania w procesie reklamacji.

Procedura reklamacji wygląda identycznie, niezależnie od tego, czy zamawiasz usługę kurierską bezpośrednio na stronie przewoźnika, czy korzystasz z tańszej opcji w postaci brokera kurierskiego, na przykład sendit.pl – https://www.sendit.pl/.

Uszkodzenie towaru to nie jedyny problem, z jakim od czasu do czasu zmagają się odbiorcy. Zdarza się, że czas dostarczenie przesyłki znacznie się wydłuża. W takim przypadku najlepiej skontaktować się w pierwszej kolejności z nadawcą i użyć opcji zaawansowanego trackingu, o którym więcej można przeczytać na stronie: https://www.sendit.pl/sledzenie-przesylek.

 

Informacja prawna