Ile kalorii ma pomidor? – wartości odżywcze pomidorów

pomidory - wartości odżywcze - ilość kalorii w pomidorze

Pomidory to jedne z najzdrowszych warzyw – obfitują w karoten i inne witaminy, a także wiele rzadkich mikroelementów. Największe znaczenie dla zdrowia ma jednak to, że są bogatym źródłem likopenu, przeciwutleniacza chroniącego przed wielu chorobami. Wartość kaloryczna pomidorów jest przy tym bardzo niska, możemy więc spożywać je w praktycznie nieograniczonych ilościach.

Wartość kaloryczna świeżych pomidorów

Podobnie jak w przypadku większości warzyw, zawartość kalorii pomidorów jest nieznaczna: 100 gramów surowych pomidorów to tylko 20 kcal (82 kj). Wartość ta jest nieco wyższa w przypadku pomidorów bardzo dojrzałych i słodkich.

Energia dostarczana przez pomidory pochodzi wprawdzie przede wszystkim z węglowodanów. Jest to jednak tak nieznaczna ilość kilokalorii, że nie stwarza żadnego zagrożenia dla cukrzyków i innych osób stosujących dietę ubogą w węglowodany.

Jeden średniej wielkości pomidor waży około 170 gramów. Dostarcza nam więc około 35 kalorii. Oznacza to, że nawet osoby na diecie odchudzającej mogą jest praktycznie nieograniczone ilości tych warzyw.

Ile kalorii mają zielone i suszone pomidory?

Warto wiedzieć, że pomidory zielone nie są mniej kaloryczne, niż dojrzałe. Zawierają niemal tyle samo węglowodanów, uboższe są natomiast w związki aromatyczne i barwniki (w tym cenny karoten). Modny chutney z zielonych pomidorów nie będzie więc mniej kaloryczny, niż tradycyjny sos pomidorowy o pięknej karminowej barwie.

Wartość kaloryczna suszonych pomidorów

Suszone pomidory zawierają aż 212 kcal w 100 gramach. Nie trzeba jednak się tym martwić, jest to przecież forma skondensowana tych warzyw. O wiele więcej kalorii mają natomiast oczywiście suszone pomidory w oliwie.

Pomidory jako źródło witamin i mikroelementów

Zawartość witamin i mikroelementów w pomidorach pozornie nie jest bardzo duża. Wiąże się to jednak z faktem, że składają się one głównie z wody, zawierając tylko niewielkie ilości substancji stałych, takich jak węglowodany i białka.

Przeczytaj także:  Dieta koktajlowa, czyli jak chudnąć i czerpać z tego przyjemność!

Nie możemy więc pokryć zapotrzebowania witaminowego organizmu tylko jednym lub kilkoma pomidorami – pół litra soku pomidorowego lub duża porcja sosu pomidorowego będzie już jednak bardzo cennym uzupełnieniem codziennej diety. Zaprezentowane niżej dane odnoszą się do 100-gramowej porcji, a więc jednego niewielkiego pomidora:

  • witamina A (w formie beta-karotenu): 5% dziennego zapotrzebowania
  • witamina B1: 3% dziennego zapotrzebowania
  • witamina B3: 4% dziennego zapotrzebowania
  • witamina B6: 6% dziennego zapotrzebowania
  • witamina C: 18% dziennego zapotrzebowania
  • witamina E: 4% dziennego zapotrzebowania
  • witamina K: 8% dziennego zapotrzebowania
  • cynk: 3% dziennego zapotrzebowania
  • fosfor: 3% dziennego zapotrzebowania
  • magnez: 3 % dziennego zapotrzebowania
  • mangan: 5% dziennego zapotrzebowania
  • miedź: 7% dziennego zapotrzebowania
  • potas: 5% dziennego zapotrzebowania
  • żelazo: 3% dziennego zapotrzebowania

Uwagę zwraca zwłaszcza stosunkowo duża zawartość miedzi i cynku. To rzadkie i trudne do uzyskania wyłącznie z pożywienia mikroelementy. Ponadto pomidory obfitują w kwas chlorogenowy i kwas p-kumarynowy, związki hamujące powstawanie w organizmie rakotwórczych toksyn.

Pomidory aż w 95% składają się z wody. Prócz dostarczania cennych składników odżywczych, ułatwiają więc także prawidłowe nawodnienie organizmu.

Likopen – to, co najcenniejsze w pomidorach

Nie wszyscy wiedzą, że większą wartość odżywczą niż pomidory świeże i suszone mają pomidory poddane obróbce cieplnej – zwłaszcza smażone. Wiąże się to z faktem, że w czasie obróbki termicznej uwalnia się zawarty w miąższu pomidorów likopen, rzadki i cenny antyoksydant. Zapobiega on chorobom serca, a nawet wykazuje działanie przeciwnowotworowe.

Smażone pomidory są przy tym bardziej wartościowe, niż gotowane, ponieważ tłuszcz (np. zdrowa oliwa z pierwszego tłoczenia) ułatwia wchłanianie likopenu i karotenu. Likopen jest przy tym bardzo rzadkim składnikiem pokarmowym. Prócz pomidorów, zawierają go tylko nieliczne inne owoce i warzywa (np. melony, gujawy), jednak w mniejszych ilościach. Nie musimy więc rezygnować z makaronu z prawdziwym sosem pomidorowym i oliwą – jest wprawdzie kaloryczny, należy jednak do najzdrowszych potraw.

Oceń artykuł
[Suma: 2 Średnia: 5]

Podobne posty

Przeczytaj także:  Dieta 1800 kcal - co spożywać? Przykład diety 1800 kcal