Jak się odżywiać zdrowo: Ile kalorii mają jabłka?

kaloryczność jabłek

Nie ma znaczenia, ile kalorii mają jabłka- od nich nie utyjesz. Nadmierny przyrost masy to skutek tego, co spożywamy przez cały dzień. Wartość kaloryczna jabłek nie jest jedyną ważną cechą tych owoców, mają one wiele istotnych dla zdrowia i diety składników.

Jakie wartości odżywcze i ile kalorii mają jabłka?

Prawie wszystkie znane odmiany jabłek mają taką samą zawartość kalorii. Wynosi ona 45 do 60 kcal na 100 gramów. Dotyczy to zwykłych, znanych powszechnie odmian jak Braeburn, Pink Lady czy Gala.

Jabłka- kalorie i wartości odżywcze na 100 gramów:

  • wartość energetyczna 45 kcal/ 226 kJ
  • białko 0,3 g
  • węglowodany 11,4 g
  • cukier 10,4 g
  • tłuszcz 0,2 g
  • błonnik 2,4 g

Powyższe dane dotyczą odmiany Gala, ale inne różnią się tylko nieznacznie.

O wiele ważniejsze niż to, ile kalorii mają jabłka, jest zawartość zdrowych składników. Mowa o witaminach i minerałach:

  • magnez
  • żelazo
  • fosfor
  • wapń
  • potas

Oprócz tego jabłka bogate są w błonnik, który pęczniejąc w żołądku i jelitach daje długotrwałe uczucie sytości. To ta cecha sprawia, że pomagają one zrzucić zbędne kilogramy.

Ile kalorii mają stare odmiany jabłek?

Na szczęście ostatnio na rynku można zauważyć powrót do starych odmian jabłek. To korzyść zwłaszcza dla alergików (w przypadku alergii najważniejszą wartością jest zawartość polifenoli). W porównaniu z jabłkami z supermarketu ich wartość kaloryczna ulega dużym wahaniom, ponieważ zmienia się również zawartość wody w owocu. „Normalne” jabłko składa się w około 80% z wody.

Zawartość cukru we współczesnych odmianach jabłek wynosi około 10 do 13 gramów. Także ta cecha podlega większym wahaniom w przypadku starych odmian. Jest to od około 5 do 35 gramów na 100 g.

Czy słodkie jabłka mają więcej kalorii niż kwaśne?

Można by przypuszczać, że słodkie jabłka mają więcej kalorii, ponieważ zawierają też więcej cukru lub węglowodanów. To założenie jest błędne. Poszczególne odmiany jabłek nie różnią się zbytnio pod tym względem. W przypadku słodkich owoców więcej węglowodanów długołańcuchowych, w postaci skrobi, zamienianych jest na cukier. Ale to nie zmienia rzeczywistej ich ilości. Mają zawsze tę samą liczbę kalorii, niezależnie od formy. Badanie z 2005 roku obejmujące ponad 180 odmian jabłek wykazało nawet, że najwyższą wartość kaloryczną mierzono w jabłku kwaśnym, a najniższą w jabłku słodkim. Nie martw się więc, ile kalorii maja jabłka, tylko jedz je częściej. Są zdrowe!

Jabłka dla alergików

Każdy, kto cierpi na alergię na jabłka, niekoniecznie musi rezygnować ze wszystkich ich rodzajów. Za reakcje alergiczne przeważnie odpowiadają jabłka z supermarketów. Często nie ma nawet znaczenia, czy jabłko jest produkowane metodami ekologicznymi czy tradycyjnymi. Znalezienie odmiany bezpiecznej dla osoby z alergią nie jest łatwe. Cechą kluczową przy wyborze jest zawartość polifenoli, a nie to, ile kalorii mają jabłka. Odmiany o wyższym stężeniu polifenoli są lepiej tolerowane przez alergików. I właśnie na tym polega różnica w porównaniu z jabłkiem z supermarketu, gdzie wyższa zawartość polifenoli nie jest mile widziana- owoc zawdzięcza im bowiem kwaśny smak. Typowe, masowo dostępne odmiany Golden Delicious, Jonagold, Braeburn czy Granny Smith nie są dobrym wyborem w przypadku alergii.

Nie ma jednak jednego, standardowego jabłka, którym może poczęstować się alergik. Każdy musi znaleźć własne. Stare odmiany są lepiej tolerowane przez ogół społeczeństwa, jednak ze względu na ich słabe właściwości magazynowe nie są dostępne przez cały rok, a jedynie jesienią i zimą. Główny alergen „Mal d1” tworzy się podczas przechowywania, dlatego jabłka prosto z drzewa są lepiej tolerowane przez alergików niż odmiany długo magazynowane. Klasyki wśród odpowiednich dla alergików odmian jabłek to:

  • Alkmene
  • Goldparmäne
  • Pomme Rose
  • Prince Albrecht
  • Ontario
  • reneta
Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]
Informacja prawna