Zakupy w Internecie stały się popularne wśród konsumentów w różnych grupach wiekowych. W sieci nabywamy już nie tylko odzież czy kosmetyki, lecz nawet produkty o krótkiej dacie przydatności do spożycia, leki lub sprzęt elektroniczny. Sprzedawcy nie zawsze jednak postępują zgodnie z obowiązującym prawem, przez co klient może paść ofiarą oszustwa. Gdzie zgłosić nieuczciwego sprzedawcę i kiedy należy to zrobić?
Jakie praktyki stosuje nieuczciwy sprzedawca?
Nieuczciwy sprzedawca może uciekać się do różnych sposobów oszukania klienta. Najczęściej praktykowane jest:
- prowadzenie sklepu internetowego, który w rzeczywistości nie istnieje,
- oferowanie produktów niskiej jakości, bez odpowiednich atestów czy badań,
- sprzedawanie produktów, które nie nadają się do użytku/spożycia,
- wyłudzanie pieniędzy za dodatkowe usługi,
- odwlekanie terminu wysłania produktu.
Nieuczciwe nie jest natomiast oferowanie produktów po cenach wyższych niż te, które obowiązują w innych sklepach. Ze względu na to, że mamy obecnie wolny rynek, każdy sprzedawca może proponować klientom ceny według własnego uznania, uwzględniając przy tym marżę i wszelkie koszty, jakie musi ponieść.
Gdzie złożyć skargę na sklep internetowy?
Walka z nieuczciwym sprzedawcą przybiera różne formy. Najczęściej początkowo sami próbujemy dochodzić swoich praw, na przykład odsyłając niepełnowartościowy towar lub domagając się zwrotu pieniędzy za produkty, które do nas nie dotarły. Jeśli sprzedawca pozytywnie ustosunkuje się do naszej prośby, sprawa pozostaje zamknięta. Wielu konsumentów wystawia negatywne opinie sklepowi internetowemu, jednak nie mają one żadnej mocy prawnej. Pozostali internauci mogą z nich skorzystać lub nie, nawiązując współpracę z nieuczciwym sprzedawcą.
Niemniej jednak konsument, którego prawa zostały złamane, może dochodzić sprawiedliwości w inny sposób. W przypadku wyłudzenia pieniędzy sprawę należy zgłosić na policję. Policjanci zabezpieczą materiał, a następnie podejmą dalsze działania, zmierzające do wyjaśnienia sporu.
Gdzie zgłaszać nieuczciwe sklepy internetowe? Rozwiązaniem jest zgłoszenie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Instytucja ta działa w każdym większym mieście, udzielając pomocy pokrzywdzonym konsumentom. Być może w konkretnej sprawie konieczne będzie zgłoszenie się na policję, jednak urzędnik zobowiązany jest przyjąć każde zgłoszenie, nawet takie, które nie nosi znamion wykroczenia lub przestępstwa. Co istotne, zgłoszenia do UOKiK można dokonać nawet w przypadku, gdy nie skorzystaliśmy z oferty danego sklepu, lecz wydaje nam się on podejrzany. Trudności w nawiązaniu kontaktu z właścicielem, brak polityki prywatności czy regulaminu, nietypowe sposoby dokonywania płatności za zakupy – to wszystko pozwala domniemywać, że sprzedawca nie działa w sposób uczciwy.
Jakie konsekwencje ma złożenie skargi na nieuczciwego właściciela sklepu internetowego?
Jak odzyskać pieniądze od oszusta internetowego? Gdzie dochodzić swoich praw? Jeśli zostaniemy oszukani, robiąc zakupy w sieci, nie pozostaje nic innego, jak zgłosić się do odpowiednich organów. Wszelkie działania na własną rękę nie są wskazane, gdyż mogą przynieść skutek odwrotny do oczekiwanego. Oczywiście, możemy próbować wyjaśnić sprawę, na przykład wysyłając maila czy dzwoniąc do właściciela sklepu, jednak często sprawą musi zainteresować się właściwy organ, aby pomóc nam dochodzić naszych praw.
Właściciel sklepu internetowego, który wyłudza pieniądze od klientów, podlega odpowiedzialności karnej. Jednocześnie poszkodowani mogą domagać się zwrotu środków, z których zostali okradzeni. W sytuacji, gdy nie doszło do przestępstwa, UOKiK zbada, czy dany sklep działa zgodnie z obowiązującymi przepisami, mając na uwadze na przykład ochronę danych osobowych klientów.
Warto pamiętać, że niezgłoszenie sprawy spowoduje, że nieuczciwi sprzedawcy w dalszym ciągu będą zarabiać na klientach, którzy planują wyłącznie zrealizować zakup konkretnego towaru, nie będąc świadomymi zagrożenia, jakie czyha na nich w sieci.