Jak rozpocząć odchudzanie? 5 najważniejszych kroków

Zrzucanie zbędnych kilogramów to złożony i czasochłonny proces podobnie jak przybieranie na wadze. Aby zdrowo redukować masę ciała warto zacząć od analizy błędów żywieniowych oraz dotyczących stylu życia. Odchudzanie nie tylko powinno uwzględniać zmianę diety i aktywność fizyczną.

Od czego zacząć?

Proces odchudzania warto rozpocząć od sumiennej analizy dotychczasowego stylu życia z uwzględnieniem diety i nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej oraz umiejętności radzenia sobie ze stresem w sferze zawodowej i prywatnej. Określenie aktualnej sytuacji stanowi punkt wyjściowy do osiągnięcia zadowalających i trwałych efektów pracy nad swoimi słabościami oraz sylwetką. Brak interdyscyplinarnego planowania redukcji masy ciała sprzyja pogłębianiu się problemu. Pierwszym krokiem może być wykonanie testów laboratoryjnych, przydatnych nie tylko przed odchudzaniem, ale też w trakcie procesu i po. Jednym z cennych badań jest ocena stosunku masy ciała do wzrostu mierzona poprzez współczynnik Queteleta II. Kalkulator BMI nie tylko pozwala ocenić stopień wagi, ale również uzyskane wyniki stanowią cenną wskazówkę w szacowaniu zagrożeń wystąpienia chorób wynikających z nadwagi i otyłości oraz niedowagi. W dalszej kolejności warto rozważyć poziom codziennej aktywności i odpowiedzieć sobie na pytania m.in. jak pokonywana jest droga z domu do pracy: rowerem czy samochodem, czy zwykle korzystam z windy, czy wybieram schody, jak spędzam czas wolny itd. Warto również przemyśleć swój sposób odżywiania i zachowania z tym związane. Sposób, w jaki spożywane są posiłki oraz ich jakość znacznie wpływają nie tylko na zdrowie, ale też samopoczucie, humor i motywację. Aby bezpiecznie i efektywnie pozbyć się dodatkowych kilogramów, warto zwrócić również uwagę na ogólny stan zdrowia. Niektóre schorzenia lub farmakoterapia stosowana w przebiegu chorób przewlekłych sprzyjają wzrostowi masy ciała lub trudnościom w odchudzaniu. W takiej sytuacji bezwzględnie należy skonsultować swoje plany dotyczące redukcji z lekarzem.

Przeczytaj także:  Jak schudnąć z twarzy?

Z teorii do praktyki

Kolejnym krokiem w odchudzaniu jest wyznaczenie sobie realnego celu. Warto przy tym pamiętać, że bezpieczne odchudzanie wymaga czasu i często uwarunkowane jest zamiennymi okolicznościami, dlatego należy uwzględnić możliwe opóźnienia w jego realizacji. Bezwzględnie nie należy rezygnować w przypadku poślizgów w terminie czy niezadowalających efektów. Jednym z najważniejszych kroków w procesie odzyskiwania sylwetki jest również odpowiednia pora na podjęcie wyzwania redukcji, czyli okres wolny od sytuacji stresowych. Nie należy jednak odkładać swoich planów dotyczących odchudzania ”na jutro”. To zgubna filozofia, która odwleka w czasie decyzję o wprowadzeniu zmian wymagających wyjścia poza strefę komfortu osoby obciążonej nadwagą. Odchudzanie może przebiegać na kilka sposobów. Jednym z powszechnie stosowanych metod są gotowe harmonogramy dostępne w książkach, czasopismach i Internecie. Największe jednak znaczenie w odchudzaniu ma indywidualnie opracowany przez dietetyka lub fizjoterapeutę schemat diety, ćwiczeń fizycznych oraz codziennej aktywności dostosowany do potrzeb, wieku, samopoczucia i stanu zdrowia otyłej osoby.

Przeczytaj także:  W nowym roku dbam o siebie - stawiam na catering dietetyczny

Podobne posty

Oceń artykuł
[Suma: 2 Średnia: 5]