Samochody sportowe – Kultowe modele

Dla każdej osoby, hasło „kultowy samochód sportowy” będzie oznaczało co innego, jednak w tym artykule postaramy się przybliżyć te najbardziej rozpoznawalne kultowe modele aut. Nie będzie to łatwe, bo jest naprawdę sporo samochodów zaliczających się do grona kultowych.

Jaki samochód sportowy można nazwać kultowym

Samochód, który odcisnął się w świadomości społeczeństwa, pokolenia. Auto trafiające w czuły punkt większości odbiorców, które jest odzwierciedleniem oczekiwań, taki pojazd można nazwać kultowym. Wiele z takich samochodów zapisało się dużymi literami w historii motoryzacji i długo tam pozostanie jako te niezapomniane, wzbudzające emocje.

Wielu kierowców pragnie choć raz w życiu poprowadzić taki wóz lub po prostu wypożyczyć go na ważne okazje jak np. ślub. Wówczas idealnym rozwiązaniem okaże się wynajem pojazdu w profesjonalnej firmie. Jednym z miast gdzie wypożyczalni takowych jest sporo, jest Warszawa. Wypożyczalnia samochodów sportowych, godna zaufania, przedstawi przystępne warunki, dzięki którym spełnienie marzeń będzie na wyciągnięcie ręki.

wypożyczenie samochodu sportowego

Sportowe auto kultowe — marki

Na wstępie trzeba zaznaczyć, że na pewno nie wymienimy wszystkich marek i modeli samochodów zaliczających się do kultowych, postaramy się jednak wybrać te, które zapewne zna większość z Was, lub kiedyś o nich słyszało.

Audi

Audi nie mogło zabraknąć w tym zestawieniu, gdyż marka ta posiadała w swojej flocie taki pojazd, jak Audi Quattro. Jest to auto niewątpliwie kultowe, które do dzisiaj zapewne widnieje na niejednym plakacie w pokoju “motoholika”.

Audi Quattro zadebiutowało w marcu 1980 roku na targach w Genewie. Auto od początku miało być przeznaczone do rajdów, co więcej, był to samochód stworzony z myślą o sporcie, a co za tym idzie, do wygrywania rajdów. Już podczas debiutu w austriackim wyścigu Janner Rally, Audi Quattro wygrało. Debiut był wymarzony, trzeba to przyznać. Auto to wygrywało kolejno wiele innych rajdów przez wiele lat.

Gdzie jest magia tego modelu? Można powiedzieć, że w napędzie oraz silniku. Audi Quattro zapożycza swoją nazwę od nazwy swojego napędu na 4 koła. Jest to do dzisiaj jeden z najlepszych o ile nie najlepszy napęd na 4 koła, jaki kiedykolwiek stosuje się w samochodach. Kolejnym atutem auta był mocny silnik mający moc od 200 do 360 koni mechanicznych. Dzięki takiemu zestawieniu można mówić o dużych prędkościach, jakie to auto osiągało w rajdach. Dzięki napędowi quattro trakcja prawie nigdy nie zawodziła, a mocny silnik zawsze dawał radę. Auto było produkowane do 1991 roku i ilość wyprodukowanych modeli to ponad 11 tysięcy. Dziś to biały kruk na rynku wtórnym, osiągający zawrotne ceny.

Lamborghini

Jest to włoska marka produkująca piękne i piekielnie szybkie auta sportowe. Zdecydowanie jako kultowe można określić dwa modele produkowane jeszcze w latach XX wieku. Są nimi Lamborghini Diablo oraz Lamborghini Countach. Swoją drogą ten drugi model doczekał się swojego następcy w formie super samochodu elektrycznego, który już niebawem trafi do produkcji. Skupmy się jednak na modelu Diablo.

Był produkowany w latach 1991-2000. Zaprezentowano je jednak rok wcześniej i wtedy też okrzyknięto je jako najszybszy samochód świata. Charakteryzowała go prędkość maksymalna wynosząca aż 329 kmh, Diablo dosłownie zdetronizowało dotychczasowego rekordzistę Ferrari F40. Lamborghini Diablo sprzedano w zaledwie 2903 egzemplarzach, przez to ten samochód na rynku wtórnym jest białym krukiem.

Diablo było zasilane silnikiem V12, a pojemność silnika wynosiła 5,7 litra. Silnik mający moc 492 KM. Może aktualnie super auta sportowe o takiej mocy nie robią wrażenia, ale w tamtych latach to był naprawdę potwór na kołach. Przyspieszenie do setki tego modelu wynosiło 4,09 sekundy. Diablo doczekało kilku poprawionych lub urozmaiconych wersji, m.in. Diablo GT, Diablo SV.

Porsche

Nie można by nie wspomnieć o samochodach marki Porsche, a szczególnie o ich najpopularniejszym modelu 911. Ten samochód to legenda sama w sobie. Jest produkowane od 1964 roku do chwili obecnej. Auta te charakteryzują się silnikami typu boxer, które umieszczane są za tylną osią. Porsche ze swoją 911-tką brało udział w licznych rajdach oraz wyścigach torowych, które wygrywało, niejednokrotnie.

Auto doczekało się ośmiu generacji, aktualnie produkowana jest ósma generacja od 2018 roku. Czy i ona stanie się kultową? Raczej bezapelacyjnie. Porsche 911 posiada charakterystyczny typ nadwozia w formie coupe, który nawet w najnowszym modelu dobrze nawiązuje do pierwowzoru, przez co nie sposób pomylić ten model z żadnym innym.

Samochód miał wiele wersji silnikowych o różnych mocach. Była też wersja cabrio ze składanym miękkim lub twardym dachem. Porsche 911 jest samochodem, który zna każdy fan motoryzacji i niewątpliwie dla wielu ludzi jest to synonim określający auta sportowe.

BMW

W przypadku BMW ciężko wyodrębnić jeden prawdziwie sportowy model auta. Można spojrzeć w kierunku serii 8, która jednak była sportowym coupe, ale z nastawieniem na luksus, można spojrzeć w kierunku całkiem nowszego bmw i8, ale jest ono autem elektrycznym i ciężko go na razie określić jako kultowy. Może zatem skupmy się na fenomenalnej serii M od BMW, która charakteryzuje się tym, że samochody osobowe takie jak seria 3, czy seria 5 wychodziły w „udoskonalonej” sportowej wersji nazywanej literką M. Zdecydowanie do kultowych można zaliczyć BMW M3 jak również M5. Skupimy się na tej pierwszej wersji.

BMW M3 zadebiutowało w 1985 roku i była to seria e30. Aktualnie doczekaliśmy się już szóstej generacji tego modelu. BMW M3 E30 można było kupić w dwóch wersjach nadwoziowych, był to sedan 2-drzwiowy oraz kabriolet, auto miało napęd na tylną oś. Pojemność silnika wynosiła 2.3 litra, i 2.5 litra, każdy silnik miał swoje dwie wersje, zatem dostępne było 4 silniki do wyboru. Auto osiągało moc od 195 do 238 koni mechanicznych i było naprawdę bardzo szybkie. Aktualnie jest to jedno z najdroższych BMW, jakie można kupić, o ile ktoś w ogóle będzie chciał je sprzedać.

Kolejnym modelem było BMW M3 E36. Sam model E36 jest bardzo popularny, jednak zobaczyć prawdziwe M3 E36 jest niezwykle ciężko. Podobnie jak w przypadku modelu M3 E30 auto jest bardzo drogie i ciężko dostępne. Moc silników była wyższa niż w poprzedniku i silniki charakteryzowały się większymi pojemnościami.

Za najbardziej kultowy jednak można uznać model M3 E46. Bohater wielu gier komputerowych. Westchnienie wielu nastolatków jak i dorosłych facetów. Auto, które do dzisiaj budzi podziw na ulicy niekiedy większy, jak niektóre modele egzotycznych marek. BMW M3 E46 ma bardzo bogatą historię i zdecydowanie jest to temat na oddzielny artykuł.

Kolejne modele, czyli M3 z serii E90 (E90,E92,E93), oraz M3 F80 to już samochody nowsze, jednak i one zapewne kiedyś będą kultowymi, o ile już nie są.

Czy samochód elektryczny może być kultowy

Zdecydowanie tak, ale na to trzeba będzie jeszcze poczekać z uwagi na to, że auta elektryczne w porównaniu do aut spalinowych dopiero raczkują. Jednak już dziś można powiedzieć, że Tesla będzie kiedyś autem kultowym, czy choćby BMW i8 i inne wspaniałe modele, które jeżdżą już po drogach.

Czy jest więcej kultowych sportowych samochodów

Bez dwóch zdań tak. Wiele zwykłych osobowych modeli, posiada swoje sportowe wersje, które charakteryzuje inna pojemność silnika, ulepszy napęd oraz inny typ nadwozia. Do kultowych aut można spokojnie zaliczyć Ferrari z wieloma modelami, np. F40 czy ENZO. Auta amerykańskie takie jak Cadillac, Dodge ze swoim Challengerem i Chargerem. Serie RS i S od Audi, która jest odpowiednikiem M-ki od BMW, lub AMG Mercedesa. Nie można również pominąć też takich marek jak Toyota, Volkswagen, Ford, Nissan, Renault, Peugeot, Citroen, Saab i wielu, wielu innych. Na drogach coraz częściej można spotkać kultowe samochody sportowe i miejmy nadzieję, że się to nie zmieni, a wręcz ich skala będzie rosła.

Informacja prawna