Pierwszy dzień w pracy bywa bardzo stresujący, lecz z czasem powinniśmy zacząć podchodzić do niej bez większego napięcia. Tymczasem w przypadku, gdy stres w miejscu pracy staje się codziennością, warto przedsięwziąć odpowiednie kroki. W przeciwnym razie szybko poczujemy się wypaleni zawodowo, a nerwową atmosferę zaczniemy przenosić na grunt rodzinny. Jak radzić sobie ze stresem w pracy?
Z czego wynika stresująca atmosfera?
Stres w środowisku pracy zawsze ma jakąś przyczynę, nad którą zdecydowanie warto się zastanowić. Dopiero jej znalezienie umożliwi podjęcie odpowiednich działań, mających na celu zredukowanie napiętej atmosfery. Jakie są najczęstsze powody, dla których przychodzimy do pracy zestresowani? Bardzo dużą rolę odgrywa tutaj nastawienie całego zespołu. Jeśli współpracownicy stawiają sobie poprzeczkę za wysoko, a w zespole panuje ogromna konkurencja, to trudno o dobre, zdrowe relacje w miejscu pracy. Innym powodem stresu może być nadmiar obowiązków zawodowych bądź przydzielanie przez przełożonego kolejnych zadań, które nie są zgodne z naszymi kompetencjami. Pracownicy przyznają, że stresująca jest dla nich również niepewna sytuacja w miejscu zatrudnienia – ciągłe zwolnienia, zmiany czy wprowadzane przez zarząd nowości.
Jak poradzić sobie ze stresem w miejscu pracy?
Skutki stresu w pracy towarzyszą nam nie tylko w życiu zawodowym, ale również prywatnym. Stajemy się nerwowi, rozdrażnieni, brakuje nam chęci do życia. Dlatego też trzeba przedsięwziąć środki, dzięki którym zredukujemy napiętą atmosferę. Oto kilka sprawdzonych sposobów.
Rozmowa z przełożonym
Jeśli stresująca atmosfera wynika z nadmiaru obowiązków bądź podejścia innych pracowników, warto zasygnalizować sytuację przełożonemu. W tym przypadku konieczna okazuje się spokojna rozmowa, w której wyjaśnimy nasz punkt widzenia oraz zaproponujemy pewne zmiany. Przełożeni nie zawsze zdają sobie sprawę z relacji, jakie panują w zespole, niekoniecznie wiedzą też, że dany pracownik jest nadmiernie obciążony. Czasami nawet krótka rozmowa przynosi oczekiwane skutki.
Work-life balance
Czasami nadmierny stres wynika z podejścia pracownika do wykonywanych obowiązków. Niektórzy bowiem nieustannie są w pracy, nawet po opuszczeniu zakładu. Odpowiadają na maile, odbierają połączenie służbowe, w ogóle nie dbając o work-life balance. Tymczasem okazuje się, że taka postawa przynosi więcej szkody, niż pożytku. Warto więc odciąć się od pracy w momencie, gdy wracamy do domu, dbając jednocześnie o swoje własne potrzeby. Pozwoli to zrelaksować się i zapomnieć o stresie.
Integracja zespołu
Nie wszystkie firmy dbają o to, aby pracownicy byli odpowiednio zintegrowani. Tymczasem nienawiązywanie relacji z osobami z zespołu prowadzi do powstania stresującej atmosfery, przekładając się jednocześnie na osiągane wyniki. Dlatego warto od czasu do czasu wyjść gdzieś wspólnie po pracy, na przykład na obiad czy na kręgle. Poznanie osób, z którymi spędza się sporo czasu, zdecydowanie ułatwi nam wprowadzenie lekkiej, przyjaznej atmosfery w miejscu pracy.
Suplementy diety i medykamenty z apteki
W okresach zwiększonej ekspozycji na stres warto sięgnąć po leki uspokajające bez recepty. Kupimy je w każdej aptece, jednak pamiętajmy o doraźnym stosowaniu, wyłącznie do momentu odczucia ulgi. Tabletki uspokajające bez recepty oparte są zwykle na wyciągach roślinnych, przez co są stosunkowo bezpieczne. Warto też sięgnąć po różnego rodzaju suplementy diety, na przykład napary z melisy lub krople ziołowe, które pomogą nam poradzić sobie ze stresem.
Świeże powietrze dla zdrowego umysłu
Sposobem na to, aby poradzić sobie ze stresem w pracy, jest także wyjście na świeże powietrze, na przykład w czasie przerwy. Gdy dotlenimy nieco szare komórki, z pewnością łatwiej będzie nam obiektywnie spojrzeć na sytuację. Świeżego powietrza nie zastąpi otwieranie okna czy korzystanie z klimatyzacji – jeśli mamy możliwość, pozwólmy sobie dodatkowo na krótki spacer, który pomoże nam rozładować nagromadzone napięcie oraz negatywne emocje.