Ból kręgosłupa – jak zniwelować objawy podczas snu?

Ból kręgosłupa, jest statystycznie tą dolegliwością, która przytrafia się naszym rodakom najczęściej. Tak naprawdę nasz kręgosłup jest niezwykle delikatny, a także podatny na czynniki takie jak np. długie godziny w pracy spędzane przed komputerem, czy nawet zbyt mało ruchu. Okazuje się, że dolegliwości bólowe możemy odczuwać już od najmłodszych lat, a jeśli nie będziemy na nie odpowiednio reagować, w przyszłości możemy odczuć przykre konsekwencje. Nawet nieodpowiednia pozycja podczas snu może być wrogiem naszego kręgosłupa. Niemniej jednak, jeśli borykamy się z takimi dolegliwościami od dłuższego czasu, to z pewnością doświadczamy tego, że nasilają się one właśnie w nocy. Jak więc zniwelować objawy bólu kręgosłupa podczas snu?

Jakie są najczęstsze przyczyny bólu kręgosłupa?

Przyczyn bólu kręgosłupa może być naprawdę wiele. Zacznijmy jednak od tego, że najgorszym wrogiem naszych pleców jest zbyt długie przebywanie w pozycji siedzącej, a także stojącej np. w pracy czy przy wykonywaniu czynności domowych. Co więcej wybieranie windy zamiast schodów sprawia, że znacząco ograniczamy sobie aktywność fizyczną, a finalnie przybywa nam nadmiernej tkanki tłuszczowej, co również nie sprzyja zdrowemu kręgosłupowi. Do tego można również dodać wady postawy, które mamy od dzieciństwa lub te, które są następstwem złych nawyków jak np. zgarbiona pozycja, dźwiganie ciężkich toreb na jednym ramieniu, czy nawet zachowanie nieodpowiedniej pozycji podczas siedzenia. Jak łatwo można się więc domyślić, wszystkie te czynniki mają dewastacyjny wpływ na elastyczność naszego kręgosłupa, a co więcej w znaczny sposób osłabiają siłę mięśni, jednocześnie doprowadzając do ich nadmiernego napięcia. Wówczas zaczynamy odczuwać dolegliwości bólowe, które nasilają się głównie podczas snu. Niemniej jednak warto wspomnieć o tym, że ból kręgosłupa może być również następstwem wielu poważnych chorób. Do nich możemy zaliczyć np.:

  • wypadnięcie dysku- czyli przepuklinę krążka miedzykręgowego
  • złamania kręgosłupa np. na skutek choroby która jest osteoporoza
  • różnorodne urazy które obejmują np. zwichnięcie czy skręcenie kręgosłupa
  • zmiany zwyrodnieniowymi w obrębie kręgów
  • choroby zapalnych kręgosłupa
  • choroby reumatyczne

Jakie czynniki zwiększają ryzyko wystąpienia bólu kręgosłupa?

Nie da się ukryć, że niektórzy z nas są o wiele bardziej podatni na wystąpienie dolegliwości bólowych w okolicy kręgosłupa. Specjaliści często wskazują na grupy ryzyka, wśród których można znaleźć zarówno osoby starsze jak i młodsze. Co więc jest swoistym czynnikiem ryzyka, który może przyczynić się do rozwoju bólu pleców? Otóż najczęściej wskazuje się na:

  • wiek – jak wiadomo wraz z upływem czasu kręgosłup traci swoją elastyczność, a w połączeniu np. z siedzącym trybem życia, nawet w wieku około 30 lat, możemy zacząć odczuwać pierwsze dolegliwości bólowe.
  • brak aktywności fizycznej – to całkowicie czynnik zależny tylko i wyłącznie od nas. Śmiało można wskazać na to, że słabe i nie wyćwiczone mięśnie pleców, a także mięsnie brzucha, mogą przyczynić się do rozwoju tej dolegliwości.
  • nadwaga – to również czynnik, na który mamy ogromny wpływ i który powinniśmy samodzielnie wyeliminować. Jak łatwo można się domyślić, nadmiar tkanki tłuszczowej, powoduje dodatkowe obciążenie dla pleców, które muszą dźwigać nadprogramowe kilogramy, aż w końcu zaczynają boleć.
  • choroby – głównie wskazuje się tu na osoby mające problem z zapaleniami stawów, a także osoby cierpiące na różnego rodzaju nowotwory.
  • uwarunkowania psychologiczne- jest to jeden z bardziej interesujących czynników, które zwiększają ryzyko wystąpienia dolegliwości bólowych pleców. Wskazuje się na to, że osoby cierpiące na depresję, a także zmagające się ze stanami lękowymi, częściej będą doświadczać bólu kręgosłupa.
  • palenie papierosów – jest to kolejny czynnik, w całości od nas zależny. Tytoń nie jest niezdrowy tylko i wyłącznie dla naszych płuc, ale również dla kręgosłupa. Powoduje on zmniejszony dopływ krwi właśnie do dolnej części naszych pleców. W efekcie krew nie jest wstanie efektywnie transportować składników odżywczych do krążków ulokowanych pomiędzy kręgami, a w efekcie plecy zaczynają boleć.
  • niewłaściwe lub zbyt gwałtowne ruchy – okazuje się, że do bólu pleców może doprowadzić nawet zbyt gwałtowne podniesienie się, jeśli osoby nie są aktywne fizycznie.
  • siedzący tryb życia – który jest odwiecznym wrogiem naszych pleców.

Jak zniwelować objawy bólu kręgosłupa podczas snu?

Dolegliwości bólowe kręgosłupa nie są niczym przyjemnym, w szczególności, że nasilają się one w nocy. Wówczas nie tylko nie możemy ułożyć się w dogodnej pozycji do spania, ale co co więcej, po prostu nie możemy spać i wypocząć. Zdarza się, że ból jest tak dotkliwy, że wybudza nas ze snu i uniemożliwia regenerację organizmu. Oczywiście, doraźnie można zastosować środki przeciwbólowe, niemniej jednak ich długotrwałe przyjmowanie, będzie niosło poważne konsekwencje dla naszej wątroby. Jak więc zniwelować dolegliwości bólowe kręgosłupa podczas snu? Oto kilka porad.

Wybierz odpowiedni materac

Wiele osób zastanawia się jak spać, żeby kręgosłup nie bolał? Otóż najprostszą odpowiedzią i rozwiązaniem problemu jest dobranie odpowiedniego materaca. Dlaczego jest to tak ważne? Otóż często kierujemy się miękkością materaca, by zapewnić sobie maksymalny komfort snu. Materac pod żadnym pozorem nie powinien być zbyt miękki, gdyż doprowadzi on do zapadania się ciała, a w efekcie przez całą noc będziemy ułożeni w niewłaściwej pozycji, a ból kręgosłupa z pewnością nie pozwoli nam zasnąć. Z drugiej zaś strony, należy pamiętać również o tym, że materac nie może być zbyt twardy, gdyż wówczas krew nie będzie mogła swobodnie krążyć w miejscach ucisku. Rozwiązaniem jest zakup materaca przeznaczonego właśnie do walki z dolegliwościami bólowymi pleców. Można je znaleźć na: https://www.materacegorzow.pl. Szczególnie polecany jest materac 90×200, który nie tylko pomoże utrzymać fizjologiczne krzywizny ciała, ale dodatkowo ma odpowiednio przystosowany stelaż.

Spij w pozycji embrionalnej

Nie jest tajemnicą, że nieodpowiednia pozycja podczas spania nie tylko nasili dolegliwości bólowe kręgosłupa, ale dodatkowo może je również spowodować. Wiadomo, że podczas snu nie mamy zbyt dużego wpływu na to w jakiej pozycji się znajdujemy, jednak statystycznie rzecz biorąc, najczęściej większą część nocy przesypiamy w pozycji, w której uda się nam zasnąć. Wielu specjalistów radzi więc, by zasypiać w pozycji embrionalnej. Pomoże ona w znacznym stopniu zniwelować dolegliwości bólowe, które pojawiają się podczas snu. Jak wygląda pozycja embrionalna? Otóż może być ona niezwykle wygodna. W pierwszej kolejności należy położyć się na boku, a następnie lekko zgiąć kolana. Biodra powinny być utrzymane w linii prostej. Dlaczego? Otóż jeśli górne biodro opadnie do przodu, to cały odcinek lędźwiowy kręgosłupa zacznie rotować, a to w znacznym stopniu może nasilić dolegliwości bólowe. Co więcej warto również włożyć jedną, twardą poduszkę pomiędzy kolana, co sprawi, że nogi będą ułożone równolegle do siebie. Unikać powinniśmy spania na brzuchu, gdyż taka pozycja nie będzie odpowiednia dla naszych pleców.

Nie spij na wysokiej poduszce

Każdy z nas wie, że im więcej poduszek, które są niezwykle miękkie i wygodne, tym lepszy zapewnimy sobie sen. Okazuje się, że nic bardziej mylnego. Stosy poduszek, które dodatkowo są bardzo miękkie nadwerężają odcinek szyjny kręgosłupa, a to może jedynie doprowadzić do pogorszenia się jego stanu. Wielu specjalistów zaleca celem zniwelowania dolegliwości bólowych kręgosłupa podczas snu, by z poduszek w ogóle zrezygnować. Jeśli jednak nie wyobrażamy sobie komfortowego snu bez chociażby jednej poduszki, to warto postawić na niezbyt miękki jasiek, który ułożymy pod głową. Koniecznie musi być on odpowiednich rozmiarów, tak by zapewniał również podparcie dla karku. Co więcej, nie możemy również zapomnieć o tym, by drugi taki sam jasiek ułożyć pod kolanami, co zapewni względną równowagę. Świetnym sposobem może być również zainwestowanie w specjalną poduszkę korekcyjną. Została ona zaprojektowana w taki sposób, by wspierać odcinek szyjny kręgosłupa podczas snu, a jednocześnie zapewnić wysoki komfort wypoczynku. Dzięki takim rozwiązaniom, dolegliwości bólowe kręgosłupa nie będą już tak dotkliwe.

Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]
Informacja prawna