Dieta sportowca – z czego powinna się składać?

Będąc sportowcem – zarówno zawodowym, jak i amatorem – należy dbać nie tylko o regularne treningi, ale również o swoją dietę. Dieta dla sportowców może się nieco od siebie różnic, w zależności od wielu czynników. Z czego powinna się składać dieta sportowca?

Podstawy

Dieta sportowca zależna jest od rodzaju uprawianego sportu, płci oraz wieku. To, czy dyscyplina jest wytrzymałościowa, sprinterska czy siłowa mocno wpływa na sporządzenie odpowiedniego jadłospisu. Równie ważna jest pora, kiedy zaczynamy ów sportowe życie – czy jesteśmy na jego początku, czy może robimy to od kilku lat. Do najważniejszych składników w diecie sportowca wymienić można na pewno białko i węglowodany. Inni na pewno jeszcze dodadzą suplementy diety, które wpływają na zwiększenie masy mięśniowej.

Węglowodany spalane są w trakcie treningu, a następnie wykorzystywane do regeneracji mięśni. Powinny dostarczać 55-60% zapotrzebowania energii na cały dzień. Dlatego dieta dla sportowca powinna składać się z pieczywa razowego, płatków owsianych, makaronów i kasz. Istotne jednak jest, aby nie jeść krótko przed treningiem, tylko minimum 2 godziny. Nie można zapomnieć również o witaminach znajdujących się w owocach i warzywach.

Białko

Duży wysiłek fizyczny zwiększa zapotrzebowanie na białko, na bazie którego zbudowane są nasze wszystkie organy i tkanki. Należy jednak zjeść produkty z jego wysokim poziomem jeszcze przed treningiem. W diecie sportowca powinno się znaleźć od 250-300g białka na dobę (może być więcej w przypadku uprawiania np. kulturystyki). Spożywać więc należy mięso (drób, chuda wołowina) w formie gotowanej lub pieczonej (można również przetwory, ale jeśli zawierają powyżej 70% mięsa), ryby, jaja, mleko i jego przetwory.

Odżywki i suplementy diety

Osoby uprawiające sport nie stronią od korzystania z suplementów diety, które wpływają na przyrost mięśni i wytrzymałość podczas treningu. Przyspieszają również regenerację po ciężkich i intensywnych ćwiczeniach, chroniąc organizm przed zapotrzebowaniem na dane składniki pokarmowe. Należy jednak z nimi uważać, ponieważ mogą wywoływać różne skutki uboczne, takie jak bóle głowy, zawroty, czy omdlenia. Warto więc poradzić się w ich temacie osobom doświadczonym, dietetyka i swojego lekarza, którzy dobiorą odpowiednie suplementy dla naszego organizmu.

Artykuł napisany we współpracy z Happy Dieta – dietetyk sportowy Częstochowa.

Podobne posty

Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]