Zdrowe zęby a dieta

zdrowe zęby

Dbanie o higienę jamy ustnej poprzez szczotkowanie, nitkowanie i pamiętanie o regularnych kontrolach jest bardzo ważne. Dobry stomatolog z pewnością wspomni o jeszcze jednym ważnym czynniku jakim jest odpowiednia dieta. Składniki mineralne jakie spożywamy wraz z jedzeniem w dużej mierze wpływają na zdrowie zębów. Szczególnie ważne są witaminy, wapń oraz dobre tłuszcze. Oprócz tego, konieczne jest wyeliminowanie, albo chociaż znaczne ograniczenie niektórych pokarmów. Co warto wiedzieć na ten temat?

Jakie składniki powinny znaleźć się w diecie?

Jak zostało już wspomniane, niezwykle ważną rolę w kontekście zdrowia uzębienia odgrywa wapń. Stanowi on materiał budulcowy zębów, dlatego w dużej mierze wpływa na ich twardość. Co więcej, stomatolog powie, że dzięki niemu tkanki przyzębia są odpowiednio odżywione. Gdzie znajdziemy wapń? Przede wszystkim w produktach mlecznych, ale również migdałach, szpinaku oraz nasionach chia. Kolejnym składnikiem, który obok wapnia buduje nasze zęby jest fosfor. Jego znaczne ilości znajdują się w wątróbce, otrębach, soi i orzechach.

Oprócz składników mineralnych, należy zwrócić uwagę na witaminy. Ich odpowiednia ilość ogranicza ryzyko infekcji bakteryjnych i zapaleń. Jedną z najważniejszych w kontekście uzębienia jest witamina D. Dzięki niej nasze zęby są twarde. Co więcej, odpowiada za dobre przyswajanie wapnia i fosforu. Największe ilości tej witaminy znajdują się w jajkach i tłustych rybach. Kolejnym składnikiem, na obecność którego powinniśmy zwrócić uwagę jest witamina A. Jej działanie można opisać jako przeciwbakteryjne i przeciwpróchnicze. Występuje w takich produktach jak marchewka, szpinak oraz wątróbka. Osoby mające problem z odsłonięciem szyjek zębowych powinny wzbogacić swoją dietę o większe ilości witaminy C, dostępnej m.in. w pietruszce, truskawkach i czerwonej papryce.

Przeczytaj także:  Od czego zacząć odchudzanie?

Jakich pokarmów należy unikać?

Każdy stomatolog powie, że składnikiem który zdecydowanie najgorzej działa na zęby jest cukier. To właśnie on odpowiada za problemy z próchnicą, gdyż osad z cukru stanowi najlepszą pożywkę dla bakterii. Szkodliwe działanie mają również produkty mocno oblepiające szkliwo. Należy pamiętać, aby po spożyciu takich pokarmów dokładnie wyszczotkować zęby. Zdecydowanie najgorszą rzeczą może być zjedzenie słodyczy wieczorem i pójście spać bez wykonania czynności higienicznych jamy ustnej.

Oprócz zdrowia zębów, wiele osób dąży do ograniczenia przebarwień. Jeśli taki jest również nasz cel, najlepiej wyeliminować z diety produkty, które je powodują – mowa o kawie, czarnej herbacie, papierosach, czerwonym winie i ciemnych owocach.

Artykuł powstał dzięki uprzejmości gabinetu Mój Stomatolog z Poznania.

Oceń artykuł
[Suma: 2 Średnia: 5]

Podobne posty

Przeczytaj także:  Ile kalorii ma jajko? Wartości odżywcze, kalorie...