Migdały – dla zdrowego serca

migdały

Zbilansowana, różnorodna dieta, obok regularnej aktywności fizycznej, jest najważniejszym elementem zdrowego stylu życia. Dieta powinna być bogata w warzywa i owoce, pełnoziarniste zboża, białko i zdrowe, roślinne tłuszcze. Te ostatnie znajdziemy, m.in. w orzechach i nasionach. Jednocześnie trzeba pamiętać, że nie ma diety, która jest odpowiednia dla wszystkich. Są jednak produkty spożywcze, które powinny znaleźć się w diecie każdego, kto dba o zdrowie i dobre samopoczucie. Jednym z takich produktów są migdały.

  • Migdały – dlaczego warto włączyć je do diety
  • Migdały – najważniejsze składniki odżywcze
    • Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT)
    • Błonnik
    • Witamina E
    • Białko
  • Migdały – kalorie
  • Migdały – gdzie kupić
  • Migdały – z czym to się je

Migdały – dlaczego warto włączyć je do diety

Jednym z takich produktów są migdały. Zaliczane do kategorii “superfoods” migdały zawierają w sobie wiele wartości odżywczych. Są bogate w białko i błonnik, witaminy i minerały oraz niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT).

Migdały pochodzące z Bliskiego Wschodu. Migdały kochają słońce. Uprawiane są głównie w USA, Hiszpanii, Włoszech, Iranie i Maroko. Około 80% światowych upraw migdałów znajduje się w słonecznej Kalifornii, na drugim miejscu jest Hiszpania. 

Migdały – najważniejsze składniki odżywcze

Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe (NNKT)

Migdały to skarbnica niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). NNKT wspomagają pracę serca i układu krwionośnego. Działają przeciwzakrzepowo oraz obniżają stężenie trójglicerydów i cholesterolu. Działają także korzystnie na ciśnienie tętnicze krwi obniżając je.

Błonnik

Migdały zawierają 12,5 gramów błonnika na 100 gramów. Błonnik pokarmowy z owoców, warzyw, orzechów i zbóż jest najlepszym pokarmem dla ważnych dla zdrowia bakterii jelitowych. Trawiąc błonnik produkują one krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które wspomagają barierę jelitową, wzmacniają odporność i zapobiegają stanom zapalnym, zmniejszając ryzyko raka. Im więcej spożywamy błonnika, tym więcej trawiących go bakterii osiedla się w jelitach.

Witamina E

Migdały zawierają najwięcej witaminy E wśród wszystkich orzechów. Witamina E, która jest witamina rozpuszczalną w tłuszczach, jest nazywana”witaminą młodości”. Dzieje się to nie bez powodu. Witamina ta to silny przeciwutleniacz, chroniący komórki przed stresem oksydacyjnym, tym samym opóźniającym procesy starzenia. Witamina E uczestniczy także w ochronie krwinek czerwonych, ekspresji genów i przekazywaniu sygnałów nerwowych.

Białko

Migdały są na drugim miejscu, zaraz po orzechach ziemnych, pod względem zawartości białka. Zawierają go więcej niż niektóre nasiona strączkowe. Migdały zawierają również dużą ilość aminokwasu nazwanego arganiną dlatego polecane są sportowcom i osobom prowadzącym aktywny tryb życia. Dzięki dużej zawartości białka polecane są osobom na diecie wyłącznie roślinnej.

Migdały – kalorie

Migdały są wysokokaloryczne i bogate w tłuszcze – nie należy przekraczać dziennej porcji około 1 garści (40g).

Migdały – gdzie kupić

Migdały dostępne są w supermarketach, sklepach ze zdrową żywnością oraz w wielu dobrych sklepach internetowych, np cosdlazdrowia.pl. Cena różni się w zależności od producenta. Najlepiej kupować migdały w brązowej skórce (nie blanszowane). To właśnie jedzenie całych migdałów dostarcza najwięcej wartości odżywczych do organizmu.

Migdały – z czym to się je

Ciekawe przepisy na dania z migdałami można znaleźć na cosdlazdrowia.pl. Migdały mogą być jedzone jako przekąska, można je prażyć. Są doskonałym dodatkiem do słodkich wypieków, deserów oraz dań obiadowych, np. do sałatek, surówek czy do przyrządzenia domowego pesto do makaronu.

Podobne posty

Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]